Kuratorzy: Piotr Janowczyk i Paulina Swiecanska Święcańska
Reżyser filmu: Piotr Janowczyk
DOP: Mateusz Szelc
Kamera: Mateusz Szelc, Paulina Komarowa
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Patnerzy projektu: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie Mazowiecki Instytut Kultury
Album fotograficzny wraz z filmem dokumentalnym "BASIU ZATAŃCZYMY..." poświęconym jednemu z najważniejszych duetów polskiego baletu — primabalerinie Barbarze Bittnerównie oraz soliście baletu i choreografowi Witoldowi Grucy.
Dotychczasowe nagrania z udziałem choreografa Roberta Bondary, solistek Baletu Narodowego Dominiki Krysztoforskiej i Martz Fiedler, zostały poszerzone o kolejne rozmowy. Do projektu udało się zaprosić znakomitych tancerzy i choreografów, z pokolenia które w czasie swojej drogi twórczej osobiście zetknęło się z Barbarą Bittnerówną i Witoldem Grucą.
W październiku 2018 roku, z okazji 100-lecia ZASP-U (Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji), odbyła się wystawa fotograficzna „BASIU ZATAŃCZYMY…”, która poskutkowała stworzeniem materiału cennego nie tylko ze względu na walory artystyczne, ale także niosła konkretną treść i była formą przypominającą o wielkich postaciach polskiej sceny baletowej, których taneczny dorobek wpisuje się w dziedzictwo narodowe. W ramach wystawy powstały wywiady ze współczesnymi gwiazdami warszawskiej sceny baletowe ukazujące, jak obecnie dorobek Bittnerówny i Grucy wpisuje się we współczesne realia tańca. Zaprezentowane zostało około stu oryginalnych, czarno-białych fotografii. Oprócz materiałów archiwalnych, sięgających początków kariery tancerzy, zaprezentowano także zdjęcia związane z wybitną powojenną, polską fotografią sceniczno-baletową,
Kolejnym krokiem jest wydanie albumu fotograficznego z filmem dokumentalnym upamiętniającym Barbarę Bittnerównę i Witolda Grucę, który ukaże się w listopadzie 2019. Album składa się z wyselekcjonowanych zdjęć wraz z ich współczesnym komentarzem do sztuki tańca i historii fotografii. Album jest zaopatrzony w profesjonalny film dokumentalny zrealizowany z wywiadów ze współczesnymi tancerzami sztuki tańca klasycznego.
Aby zatem dodać wartości obrazom fotograficznym wzbogaciliśmy album o krótkie wspomnieniowe rozmowy z: Barbarą Sierjanik – dobrym duchem naszego przedsięwzięcia, a także ze Sławomirem Pietrasem – znawcą opery i baletu, oraz choreografem Emilem Wesołowskim. Specjalne podziękowania należą się też choreografce Annie Hop, która wraz z tancerzami Adamem Kozalem i Izabelą Milewską, specjalnie na potrzeby filmu, odtworzyła prawdziwą sceniczną perełkę: układ z The Man I love wg G. Gershwina. To dzięki niemu Barbara Bittnerównai Witold Gruca w 1956 r. otrzymali ważną europejską nagrodę na konkursie baletowym we włoskim Vercelli.
Wobec znikomej ilości materiałów dokumentujących dokonania środowiska tańca klasycznego powyższa inicjatywa ma charakter kluczowy dla podtrzymania wiedzy w obrębie najważniejszych zjawisk i postaci występujących na polskiej scenie baletowej w XX wieku. W porównaniu z inicjatywami dokumentującymi pozostałe polskie zjawiska kulturowe XX wieku jak teatr czy opera konieczne jest dopilnowanie aby na równych zasadach i zgodnie z zasadą zdrowych proporcji w publikacjach oraz materiałach multimedialnych obecny był ślad polskiego tańca klasycznego. W tym kontekście dokonania pary Bittnerówna/Gruca jawią się jako jeden z głównych tematów, na których można budować świadomość narodową dotyczącą dokonań polskiego Baletu Narodowego na arenie europejskiej.
Kuratorzy: Piotr Janowczyk i Paulina Swiecanska Święcańska
Reżyser filmu: Piotr Janowczyk
DOP: Mateusz Szelc
Kamera: Mateusz Szelc, Paulina Komarowa
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Patnerzy projektu: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie Mazowiecki Instytut Kultury